STATEMENT


描かれた人形が『私』の主体性を問う。


私はこれまで人形をモチーフにした絵画を制作してきた。雛人形、ぬいぐるみ、こけし、五月人形、市松人形、フィギュア等、我々の生活に人形は深く結びついている。

 その中でも私は、リカちゃんやバービー人形といった象徴的な女児向け玩具をモチーフとして選ぶことで、ジェンダーやその他の役割の押し付けをテーマに「人間劇」を描く。

物でもあり人でもある人形が持つ二重性のぶつかり合いで引き起こされる歪を描くことで、社会で可視化されていないやりとりを暴くことができるのではないだろうかと考えた。

時代も場所も越えて在り続ける人形を描く事で、人間の所作だけでは表現できないものを表現する事ができ、それが人間存在のあり方への根源的な問題提起に繋がると信じている。


森山亜希(MOYAN)



I have produced the painting which made the doll a motif up to now. A doll is related to a doll displayed at the Girls' Festival, a stuffed animal, a Japanese wooden doll, dolls for the boy's festival, an Ichimatsu doll, figures and our life deeply.

"Human play" is drawn with the theme of the pressure a gender and other roles by the thing I also choose from it in the motif of a symbolic toy for girls such as Licca-chan and a Barbie doll.

I thought, the doll which is also things and person. I painting the distortion which is caused of conflict the duality in a doll have, and that I can disclose the communication which isn't visualized by society.

By drawing dolls that continue to exist in such times and places, we can express things that can not be expressed by human actions alone, and I believe that it is fundamentally connected to problems of human existence.


AKI MORIYAMA(MOYAN)